top of page

חפשו את האישה


כולנו מכירים את המשפט - Cherche la femme. חפשו את האישה שמאחורי הגבר. חפשו את האישה התומכת והחכמה מאחורי הגבר השאפתן והמצליח. האישה המכילה והמתוקה מאחורי הגבר הסרקסטי והשנון. ההרפתקנית והמשעשעת מאחורי האחראי והרציני והאחראית מאחורי הגבר הילדותי וההפכפך. אבל במאמר הזה אנו רוצות להתייחס לאישה שבתוך הגבר. כן כן. הרעיון הוא - כמו שזה קיים במציאות, כך זה גם קיים מבחינה פסיכולוגית. למה הכוונה? אפשר לומר שכמו שבמציאות ישנו הגבר והאישה שאיתו, כך ברמה הפסיכולוגית, בתוך כל גבר יש אישה. יותר נכון, צד נשי. את זה קבע קרל גוסטב יונג, הפסיכולוג הנודע. הוא טען שלכל גבר יש צד נשי, כמו שלכל אישה יש גם צד גברי. על זה נדבר בפעם אחרת. כעת נתמקד בגבר. לצד הנשי אצל הגבר קרא יונג אנימה. האנימה היא מרכיב שקיים בלא-מודע. לפני שנבחן איך הגבר חי עם האנימה שלו ואיך זה עשוי להתבטא בכתב ידו, נאמר בכמה משפטים איך נוצרת האנימה. האנימה היא מערכת של אמונות, רגשות, מטען נפשי מסוים, שמתפתח כתוצאה מניסיון חייו של הגבר בעודו ילד והאינטראקציה שלו עם הנשים בחייו. מערכת זו גם מושפעת מהחינוך ומהסביבה בה חי הילד, אך בעיקר מהקשר עם אימו. זהו חלק שמתקיים, כאמור, באופן לא מודע בנפשו של הגבר אך יש לו השפעה רבה על המערך הרגשי הכולל של האישיות ובעיקר יש לו חשיבות ביחסו של הגבר אל הנשים בחייו. בעצם, אם נחזור לפתיח, לאותה בת זוג שעומדת מאחורי הגבר, או לצידו, האנימה היא שקובעת איזו אישה יבחר לו הגבר כבת זוג ואיזה יחס יעניק לה. בנוסף, לאנימה יש חשיבות גם בהיבטים אחרים בחייו של הגבר, למשל בבחירות המקצועיות שלו, בדימוי העצמי, בעיסוקיו ובתחביביו. עד כמה מודע הגבר לאנימה שלו? כאמור, עיקר מאפייני האנימה מתגבשים על בסיס ההתנסות עם האם והיא מעוצבת על ידה. אם לאם יש השפעה שלילית, האנימה נשארת מודחקת והגבר מנסה להעלים ככל האפשר תכונות אופי שנראות לו נשיות מדי. ההדחקה היא בעצם הדחקה של דימוי האם השלילי כפי שהוא קיים בתודעתו. מה הן תכונות נשיות? הבעת רגש, חום, שיתוף. גבר שמדחיק תכונות נשיות יחצין כלפי חוץ תכונות שנחשבות "גבריות". הגבר המאצ'ואיסטי, שמפגין כוחנות ותקיפות, שחשוב לו להראות שהוא בטוח בעצמו, שדוחה כל עזרה, אתם יודעים, זה שמתברבר עם האוטו בדרכו לכתובת לא ידועה אבל לא פותח את החלון כדי לשאול איך מגיעים. חושש מביטוי של רגש או חולשה כדי שהסביבה לא תחשוד שהוא חלש, רך, נשי. זהו גבר שלרוב מערכות היחסים שלו עם נשים הן בעייתיות. הוא כוחני, לא אמפתי, נוטה לזלזל באישה שלצידו, כמו שהוא מזלזל בכל ביטוי נשי או רגשי. וגם אם הוא לרגע שרמנטי וכובש, הוא אינו נאמן. נאמנות, מחויבות, הפגנת אהבה, אכפתיות, תשומת לב, הם סממנים שמקטינים בעיניו את סממני המאצ'ואיזם. אבל ככל שההדחקה חזקה יותר, כך האנימה מקבלת תפקיד חשוב יותר וגדול יותר בלא-מודע. וכאלמנט לא מודע ובלתי נשלט, היא יכולה להתבטא בצורה בלתי מרוסנת וחסרת שליטה. ניכרת הנטייה להתעצבן ולהתרגז בקלות, קושי להכיל תסכולים ונטייה למצבי רוח משתנים והשתלחות בסביבה באופן השלכתי. יש אף תחושות של מירמור וקיפוח בגלל הקושי להבין מאיפה נובעת תחושת חוסר שביעות הרצון וגוברת נטייה להאשים את הסובבים. בסימנים הגרפולוגיים, מה נראה בכתב היד אצל גבר כזה? כוחנות, אמביציה, הפגנת בטחון עצמי יתבטאו בכתב היד באמצעות כתיבה המשתלטת על רוב הדף, תנועות כתיבה רחבות ואף סוערות, השמאלות, סיומי קווים ארוכים, לעיתים פלישות. ההדחקה הרגשית תתבטא הרבה פעמים בכיווץ של לולאות וקערות, הקושי בביטוי הרגשי והפחד מחשיפה יתבטא בהשטחת הקערות באותיות שעל פי התקן צריכות להיות קעורות, או בהפיכתן לזוויתיות. בכלל, נראה ריבוי של זוויות וקווים ישרים על פני קווים עגולים. הלחץ חזק, הכתב גדול והחתימה אף היא גדולה ומתפרסת. לעיתים, כשההדחקה חזקה, והכוחנות הופכת לאגרסיביות ותוקפנות, ללא עידון או רוך, נראה גם קו עבה, לחץ חזק מאוד וגדמים. הקושי בהתמדה, במערכות יחסים, במסגרות, מתבטא בתנועה תוססת, בפלישות והשתלחויות, שינויים בזווית ובגודל האזור האמצעי, חוסר סדירות וארגון מקרי.

חשוב לציין שהדחקת האנימה יכולה לקבל ביטוי נוסף – ברציונאליות יתר. השכלתנות מעצימה את הזרות לעולם הרגש. התפקוד השכלי שמבטל צדדים נשיים כגון אינטואיציה ותחושות בטן, יוצר התנהלות ספקנית, ביקורתית, בררנית. דברים שאינם מתיישבים עם הלך המחשבה לא נלקחים בחשבון ואף נדחים בזלזול. הביטוי של זה הוא לאו דווקא נוקשות מחשבתית, אבל בהחלט יש כאן חוסר נכונות להיפתח לדפוסים אחרים של קליטה ופירוש המציאות. בגרפולוגיה, כתב היד במקרה כזה יהיה בעל קו חד, עם שיפודים חדים וקווים זוויתיים, לעיתים שבירות בקו, כתב קטן עם הפרשי אורך גדולים יחסית. הכתיבה ברורה, מאורגנת ומסודרת. התפקוד הרציונאלי מתבטא בדרך-כלל בארגון טוב על הדף, חלוקה לפסקאות, מרווחים ברורים, תכנון נכון.

לעומת הדחקת האנימה ניתן לראות מקרים בהם מתקיימת הזדהות גבוהה עימה. אלו מקרים בהם השפעת האם היא חזקה וקיים קושי של הילד להתנתק ממנה ומדמותה. הקושי בהתנתקות מהאם, יוצר גם קושי להתחבר לעולם גברי. הזדהות עם האנימה יוצרת הזדהות עם מאפיינים נשיים בכמה אופנים. יכולים להיות גברים שנשלטים על ידי בנות זוגם. ההזדהות שלהם עם הצד הנשי יוצרת אצלם חולשה והתבטלות בפני בנות זוגם והם מעניקים להן דומיננטיות במערכת היחסים, כפי שהעניקו לאימם בשעתו. הזדהות עם האנימה יכולה ליצור גם גברים עם סממני התנהגות נשיים. הביטוי לכך בגרפולוגיה הוא כתב שנראה נשי ואף ילדותי, עגול, מבוקר, עיצוב קרוב לתקן, האזור האמצעי דומיננטי לרוב, ללא הפרשי אורך.

שני המקרים שצוינו עד כה, הדחקת האנימה והזדהות גבוהה עימה, הם מקרים לא מאוזנים. שניהם מבטאים חד צדדיות מסוימת. אולם יש גם מצב ביניים. כאשר האנימה אינטגרטיבית לאישיות. הביטוי לכך הוא בראש ובראשונה מודעות עצמית. גבר שלא מפחד ממרכיבים נשיים באישיותו הוא גבר מודע לעצמו ובטוח מספיק בגבריותו. הוא אינו חושש להביע רגש, לגלות עדינות ורגישות, להפעיל אינטואיציה לצד חשיבה רציונאלית, לגלות אמפתיה לצד סמכותיות ואסרטיביות, לצחוק ואף לבכות, רחמנא ליצלן, לצד בקרה ומשמעת עצמית. ככל שאדם מודע לצדדים השונים של אישיותו, כך הוא מאוזן יותר ובעל ארגז כלים גדול יותר להתמודדות בסיטואציות שונות ויכול להסתכל על דברים בפריזמה רחבה יותר ומעמיקה.

ומה עם בת הזוג? היא חוגגת. כי אותו גבר, שאינו חושש שביטוי של "תכונות נשיות" יחליש את תדמיתו או יפגע במעמדו, הוא אדם שיכול להעיז לתת מעצמו, על שלל תכונותיו ורגשותיו. זהו גבר שמסוגל להתחשב, להתמסר, לגלות רוך ועדינות ולאהוב. הוא לא חושש שההיבטים הללו פוגמים בתדמיתו הגברית. בגרפולוגיה, כתב היד שלו יהיה קולח, גדול, בעל תנועה שטפית, עם קו חם ואזור אמצעי מפותח, אך גם עם הפרשי אורך, התנהלות חופשית על הדף, דף מלא, חתימה לרוב תואמת את הכתב ולחץ חזק. אז נראה שעכשיו ברורים שני דברים:

1. שלא צריך לפחד מגברים שיש להם קשר טוב עם אמותיהן, הקשר הזה מעיד על היכולת לקיים זוגיות טובה. 2. אתן יושעות במי לבחור.

הבלוג

פוסטים אחרונים

ארכיון

פוסטים אחרונים

תגיות

עקוב אחרנו

  • Facebook - Grey Circle
  • Google+ - Grey Circle
  • YouTube - Grey Circle

2016 © | כל הזכויות שמורות למכון מישרים קו, רח׳ הקרן 4 א׳, פתח-תקווה 49734 | mkav.co.il

bottom of page